M. LLuch, Vicedegana 3ª del COPCV: 'La figura del psicòleg/a és especialment idònia per a actuar com a mediador/a'

El COPCV ha participat activament en la Setmana de la Mediació organitzada per la Generalitat Valenciana (14 al 18 de maig). Les companyes Elena Baixauli, Mª Carmen Jiménez i Elena Gómez, han estat en l'estand informatiu donant a conèixer el treball que realitzen en l’àmbit familiar, penal i empresarial.

El COPCV ha participat activament en la Setmana de la Mediació organitzada per la Generalitat Valenciana en les tres províncies. Concretament, el divendres 18 de maig en el Centre Cultural la Nau de València, les companyes Elena Baixauli, Carmen Jiménez i Elena Gómez estigueren en l’estand informant a totes aquelles persones interessades sobre el perfil del professional de la Psicologia i el treball que realitza com agent mediador en l’àmbit familiar, penal i empresarial.

En paraules de Mar Lluch, Vicedegana 3ª del COPCV i psicòloga jurídica, “la mediació és una via que possibilita a les persones que tenen un conflicte resoldre-ho entre elles per igual, de manera que la solució siga establida per elles i no imposada per una tercera. Es tracta d’un procés guiat per professionals amb coneixements en tècniques de comunicació, negociació i resolució de conflictes”, però s’ha d’anar més enllà ja que al estar implicades les persones, es precisa d’un expert en conducta, emocions, motivació, o habilitats socials, entre d’altres. I és ací, on “la figura del psicòleg/a és especialment idònia per a actuar com a mediador/a” assevera Lluch.

Atenent a este paper fonamental dels professionals de la Psicologia, el COPCV s'ha donat d'alta com a Entitat Mediadora, i disposem d'un registre de psicòlegs i psicòlogues mediadores/as, a disposició de qualsevol persona interessada.

Per la seua banda, Elena Baixauli, especialitzada en Mediació Empresarial afirma que “la Mediació com a element extrajudicial és una bona ferramenta”. Permet augmentar el benestar psicològic i la satisfacció personal, millorant la salut de la plantilla, així com trobar solucions dins el context laboral, previndre la violència o assetjament laboral dins de les organitzacions.

Elena Gómez, psicóloga de la Unitat de Mediació de l’Audiència Provincial de Castelló (UMICAS) especialitzada en Mediació Familiar explica que treballen en famílies desestructurades, reestructurades, quan hi ha problemes entre alguns dels membres de la família, etc. I “davant situacions on les postures d’allò que desitgen les persones implicades, estan fortament marcades. Per això – continua- els i les psicòlogues que treballen com a mediadors/es familiars, ho fan partint des de les necessitats dels individus implicats, amb els seus propis mitjans, i guiant-los per tal d’aconseguir la millor solució possible”.

Carmen Jiménez, forma part del projecte pilot de mediació penal intrajudicial de València. La psicòloga, que treballa en l’àrea de la Mediació Penal recorda que “és un procés alternatiu a la resolució de conflictes en el qual després de la comissió d’un delicte, la part perjudicada pot ser escoltada i compensada. Aspectes que moltes vegades no s’aconsegueix amb el pronunciament d’una sentència davant els tribunals. La Mediació crea un espai de trobada entre la persona perjudicada i la possibilitat de reconèixer el mal fet per part de qui l’ha causat assumint la responsabilitat i posant-se en el lloc de la persona perjudicada”.

3 archivos adjuntos

Empresarial-def.pdf [0,00 MB]

Familiar-def.pdf [0,00 MB]

Penal-def.pdf [0,00 MB]



Noticias relacionadas

  • 26/05/2026
La Psicología de la Intervención Social reclama un reconocimiento expreso en la futura Ley de profesiones de los servicios sociales

La Sociedad Española de Psicología de la Intervención Social (SEPIS) ha remitido un amplio documento técnico en el que la reivindica como profesión propia del ámbito de los servicios sociales, diferenciada de la Psicología clínica y de la sanitaria y dotada de competencias, métodos y contextos de actuación específicos.
Leer

  • 25/05/2026
La AECC presenta un protocolo pionero para acompañar a personas con cáncer en el entorno laboral

Este protocolo nace para ayudar a las empresas a acompañar mejor a las personas con cáncer y favorecer una reincorporación “más humana y adaptada”.
Leer

  • 11/05/2026
El Gobierno aprueba la reforma de la Ley de Prevención de Riesgos Laborales con un refuerzo de la salud mental y los riesgos psicológicos y sociales

Supone un avance en el reconocimiento de problemas como el estrés, la fatiga mental y otros riesgos psicológicos asociados a las condiciones laborales, reforzando el papel de la Psicología en el ámbito de la prevención.
Leer