Publiquem, junt amb l'Ajuntament de Castelló, la guia ‘Joves i salut psicològica en temps de covid’

El document ofereix claus per a afrontar les repercussions psicològiques negatives del confinament i la pandèmia.

L'Ajuntament de Castelló, a través de la regidoria de Joventut, i el Col·legi Oficial de Psicologia de la Comunitat Valenciana (COPCV) hem elaborat la guia ‘Joves i salut psicològica en temps de covid’, un document que naix amb l'objectiu de ser una eina per a afrontar alguns dels processos psicològics i emocions que estan experimentant les persones joves després del confinament i durant la pandèmia. El regidor de Joventut, Jorge Ribes, i la psicòloga, Eva Ferrando, han presentat aquest dilluns, 27 de desembre, el document dirigit tant a joves com als i les professionals que treballen amb ells.


Ribes ha explicat que aquesta guia “és el resultat d'un projecte de col·laboració entre totes dues entitats i va nàixer de la necessitat d'atendre i cuidar la salut mental de les persones joves”. Ribes ha explicat que aquest treball recull els aspectes més rellevants de les jornades desenvolupades en els mesos d'octubre i novembre, i durant les quals es van dur a terme xarrades i tallers pràctics impartits per professionals de la Psicologia per a formar i informar tant als qui treballen en aquest sector de la població com a les persones joves.


En aquestes jornades es van abordar conceptes com el duel, la resiliència, la inclinació, la necessitat de relacionar-nos com a éssers socials que som, o l'esport com a espai en el qual fomentar valors, relacions entre iguals i autonomia personal, així com les addiccions en joves. Unes xarrades i tallers en les quals es va posar l'accent en la importància de reconéixer les emocions i saber gestionar-les tenint com a objectiu el benestar psicològic. “Quan ens referim a la joventut, cal tindre en compte que es troben en una etapa de desenvolupament complexa en la qual s'estan produint canvis en la seua identitat, en la seua sexualitat, en la seua autonomia i en els estudis; són especialment vulnerables i per això necessiten major atenció, contacte social i emocional, necessitats que s'han vist truncades a causa de la pandèmia”, ha comentat la psicòloga, Eva Ferrando, durant la presentació. Qui ha destacat que a través d'aquest document s'aborden qüestions com el duel, les emocions o les addiccions. “Quan parlem de duel no és només la pèrdua d'una persona, també és la pèrdua d'un aspecte que puga ser important com, per exemple, la pèrdua de les relacions socials”, ha indicat.


Davant les restriccions, tal com exposen diversos estudis realitzats, les persones joves i adolescents han sentit ansietat, símptomes depressius, estan decebuts amb el context, bloquejats emocionalment o irritats. “Aquest document busca donar les claus per a afrontar les repercussions psicològiques negatives derivades de la pandèmia i de situacions de confinament”, ha explicat la psicòloga vocal de la Junta de la COPCV, Mari Carmen Molés. La guia ha sigut confeccionada per professionals de la Psicologia experts en cadascun dels aspectes tractats (el duel, la resiliència, les emocions i les relacions, entre altres aspectes).


Per finalitzar, la regidoria de Joventut i el COPCV han manifestat la intenció de continuar treballant junts en benefici de la salut psicològica de les persones joves. “Esperem que aquesta siga la primera acció de moltes altres”, ha comentat Jorge Ribes, qui ha explicat que el consistori distribuirà aquesta Guia a instituts de la ciutat, a l'IVAJ i diferents entitats. El document, a més, estarà disponible en la web de l'Ajuntament.

Galería de fotos



Noticias relacionadas

  • 19/05/2026
56 millones de euros para reforzar la salud mental y la prevención del suicidio en 2026

Esta financiación se divide en dos grandes bloques: 39 millones de euros para actuaciones vinculadas al Plan de Acción de Salud Mental 2025-2027 y 17,83 millones de euros para el desarrollo del Plan de Acción para la Prevención del Suicidio.
Leer

  • 15/05/2026
Declaración de la Unión Internacional de Ciencias Psicológicas (IUPsyS) sobre la guerra y las responsabilidades de la ciencia psicológica

En todo el mundo, los conflictos en curso continúan produciendo un inmenso sufrimiento humano y una profunda disrupción de las sociedades.
Leer

  • 14/05/2026
Programa de contratación de personas desempleadas con trastorno mental grave o problemas de salud mental grave

Las ayudas que Labora ha convocado permitirán subvencionar la contratación de personas desempleadas durante un periodo mínimo de nueve meses. Plazo de solicitud abierto desde el 12 de mayo hasta el 25 mayo de 2026.
Leer

  • 22/04/2026
Más de 400 especialistas se reúnen en Castellón en el XIX Congreso Nacional de Psicología del Deporte

Enrique Cantón, coordinador de la División PACFD, ha impartido la conferencia inaugural en la que ha hecho un recorrido por los logros conseguidos en esta área así como los retos futuros.
Leer

  • 23/03/2026
1er Congreso Iberoamericano sobre Intervenciones Terapéuticas basadas en Naturaleza (ITBN)

Se realizará los días 28 y 29 de marzo de 2026 en Paterna y Burjassot (Valencia). Los colegiados y colegiadas tenéis precio reducido.
Leer