Mostrem el nostre suport a les persones afectades per l'erupció volcá de l'illa de La Palma

Mostramos nuestro apoyo a las personas afectadas por la erupción del volcán de la isla de La Palma.

Ens sumem a les mostres de suport cap als habitants de l'illa de la Palma afectats per l'erupció del volcà al mateix temps que enaltim el treball que els psicòlegs i psicòlogues d'emergències estan duent a terme.

Dies previs a l'erupció, els moviments sísmics van alertar als experts i a les autoritats polítiques, que això podia succeir. D'aquesta manera, van poder preparar i dur a terme un pla d'evacuació gràcies al qual, i fins hui, no s'han de lamentar pèrdues humanes, encara que sí animals i naturals.

S'han pogut anticipar algunes de les conseqüències, però la veritat és, que el volcà segueix el seu curs i la incertesa envolta la situació. Els veïns de La Palma contemplen com avança les cues de lava arrossegant per on passa: llars, cultius, ramaderia…Davant aquest context, apareixen emocions com la impotència, la tristesa, la ràbia, o la frustració.

És important saber que els vaivens emocionals són normals i que tindre una xarxa familiar i social en la qual recolzar-se, així com realitzar ventilació emocional, és fonamental per a suportar una situació de tal magnitud. A més, hauran de passar per un procés de duel davant les pèrdues ja que, malgrat ser en la seua majoria materials, moltes famílies s'han quedat sense llar i sense el seu mitjà de vida, amb totes les implicacions emocionals que això suposa.

El treball que estan desenvolupant els psicòlegs i psicòlogues emergencistas està sent primordial. En aquests moments, acompanyen als afectats i orienten en la presa de decisions necessàries per a afrontar aquesta situació. Però la seua labor, haurà de continuar en els pròxims mesos ja que les conseqüències psicològiques no finalitzen amb la inactivitat del volcà. Serà ací, quan es quantifiquen veritablement els danys i les pèrdues, quan iniciaran un trajecte difús i el procés de duel. Per això, detectar i previndre trastorns o problemes psicològics majors, a mitjà i llarg termini, seran els objectius de l'atenció psicològica.

 

 

Nos sumamos a las muestras de apoyo hacia los habitantes de la isla de La Palma afectados por la erupción del volcán al tiempo que enaltecemos el trabajo que los psicólogos y psicólogas de emergencias están llevando a cabo.

Días previos a la erupción, los movimientos sísmicos alertaron a los expertos y a las autoridades políticas, de que esto podía suceder. De esta forma, pudieron preparar y llevar a cabo un plan de evacuación gracias al cual, y hasta la fecha, no se tienen que lamentar pérdidas humanas, aunque sí animales.

Se han podido anticipar algunas de las consecuencias, pero lo cierto es, que el volcán sigue su curso y la incertidumbre envuelve la situación. Los palmeros contemplan cómo avanza las coladas de lava arrasando por donde pasa: hogares, cultivos, ganadería…Ante este contexto aparecen emociones como la impotencia, la tristeza, la rabia, o la frustración.

Es importante saber que los vaivenes emocionales son normales y que tener una red familiar y social en la que apoyarse, así como realizar ventilación emocional, es fundamental para sobrellevar una situación de tal magnitud. Además, tendrán que pasar por un proceso de duelo ante las pérdidas ya que, a pesar de ser en su mayoría materiales, muchas familias se han quedado sin hogar y sin su medio de vida, con todas las implicaciones emocionales que esto supone.

El trabajo que están desarrollando los psicólogos y psicólogas emergencistas está siendo primordial. En estos momentos, acompañan a los afectados y orientan en la toma de decisiones necesarias para afrontar esta situación. Pero su labor, deberá de continuar en los próximos meses ya que las consecuencias psicológicas no finalizan con la inactividad del volcán. Será ahí, cuando se cuantifiquen verdaderamente los daños y las pérdidas, cuando iniciarán un trayecto difuso y el proceso de duelo. Por ello, detectar y prevenir trastornos o problemas psicológicos mayores, a medio y largo plazo, serán los objetivos de la atención psicológica.

 

 



Noticias relacionadas

  • 08/03/2024
Ens comprometem a continuar treballant per la igualtat - Dia Internacional de la Dona (8 de març)

Comunicat del COP al qual ens sumem per reinvindicar la igualtat i la necessitat de formació en perspectiva de gènere, per a poder identificar les estructures i sistemes que perpetuen la desigualtat i així, a través del nostre exercici professional, contribuir a la seua finalització.
Leer

  • 05/03/2024
Incendio Nou Campanar - 'Es necesario mantener el seguimiento de las víctimas'

La vocal, Purificación Párraga, comenta que las reacciones y las emociones de cada persona pueden ser diferentes en tiempo y forma. De ahí, que sea imprescindible que la atención psicológica se ajuste a las necesidades de cada una de ellas.
Leer

  • 27/02/2024
Pautas psicológicas frente a un incendio

¿Cuáles son las respuestas y reacciones ante este tipo de catástrofes?
Leer

  • 26/02/2024
Incendi Nou Campanar - Gràcies a tots els col·legiats i col·legiades pel seu treball i l'interés en col·laborar

Com a corporació col·legial ens em posat a disposició de l'administració per aportar els psicòlegs i psicòlogues que siguen necessaris.
Leer

  • 23/02/2024
El COPCV lamenta profundamente las terribles consecuencias del incendio de Nou Campanar

Nos hemos puesto a disposición de las administraciones para todo aquello que sea necesario. La intervención de psicólogos especialistas en Emergencias es fundamental tanto en los primeros momentos como en los días posteriores.
Leer

  • 23/02/2024
Día de la Psicología (24 de febrero)

Desde 1983, en España, se considera que Juan Huarte es su patrono.
Leer