Comunicat - Dia Internacional de l'Eliminació de la Violència Contra la Dona

Ens sumem a la declaració institucional realitzada pel Consell General de la Psicologia d’Espanya.

Són diferents les bretxes de gènere  que evidencien la desigualtat que existeix en la nostra societat: salarial, de cures, tecnològica... Però hi ha una especialment dramàtica, la bretxa de la por de ser víctima de la  violència masclista. Aquesta por en la qual  viu instal·lada una de cada deu dones al nostre país, segons les dades de l’última macro-enquesta de Violència contra la Dona, publicada en 2019 per la Delegació del Govern contra la Violència de Gènere, que reflecteix que un 10'6% de les dones a Espanya ha patit en l'últim any algun tipus de violència per part de la seua parella o ex-parella, sempre de tipus psicològic, però també sexual o físic.

Enguany fa una dècada del Conveni d'Istanbul, un instrument jurídic internacional ratificat per 34  estats membres  del Consell d'Europa,  entre ells, Espanya, que reconeix la violència contra la dona com una violació dels drets humans i una forma de discriminació  contra la dona. El seu enfocament s'orienta  cap a les  víctimes; cerca garantir la seua protecció, la seua seguretat i el seu apoderament.

Aquesta Convenció del Consell d'Europa per a previndre i combatre la violència contra la dona i la violència domèstica és molt rellevant, perquè ha ajudat molts països en aquesta dècada a incorporar  al seu marc legislatiu mesures i polítiques per a previndre  i atendre aquesta greu vulneració dels   drets de les   dones que constitueix un obstacle insalvable per a la igualtat real entre homes i dones. En ella es reconeix  el caràcter estructural de la violència de gènere, la qual cosa és determinant per a responsabilitzar a les diferents administracions del seu paper per a previndre'l,  protegir  les víctimes i oferir recursos assistencials, entre ells els de tipus  psicològic, que puguen ajudar-los en la seua eixida d'aquesta situació.

Aquest 25 de novembre, Dia Internacional per a l'Erradicació de la Violència contra la Dona, igual que ho fem  els altres  364 dies de l'any,  des del Consell General de la Psicologia, manifestem el compromís de la nostra professió amb la lluita contra la violència de gènere, causa i conseqüència al mateix temps de la desigualtat entre dones i homes.

I no hem d'ignorar  el desigual impacte de gènere  que la situació viscuda des de març  de 2020,

arran del COVID-19, ha tingut en la nostra societat, que ens ha demostrat que en una situació crítica, la violència de gènere augmenta. De fet, novament ho hem comprovat en l'emergència  a la   Palma, on des que  ha començat l'erupció  del volcà s'han disparat les intervencions per violència contra les dones.

Finalment, des del Consell General de la Psicologia transmetem el nostre afecte i suport a les   dones, als seus fills i filles afectades per violència  masclista, així com  a les  famílies i afins de les 36 dones i 5 xiquetes i xiquets assassinats enguany; uns crims terribles que han costat la vida de, almenys, 1117 dones des de 2003 i 44 menors des de 2013.

(Se adjunta declaración en castellano)

Àrea de Psicologia i Igualtat de Gènere