Dia Internacional de l'Eliminació de la Violència contra la Dona , 25 de novembre

La violència de gènere, en qualsevol de les seues formes, vulnera la integritat i la salut mental de les víctimes

Hui, 25 de novembre, commemorem el Dia Internacional de l'Eliminació de la Violència contra la Dona i reafirmem, des del Consell General de la Psicologia i per tant, del Col·legi Oficial de la Psicologia de la Comunitat Valenciana, el nostre compromís i responsabilitat en la lluita contra la violència de gènere. Des dels diversos espais professionals que ocupem, coneixem de prop les profundes ferides que esta violència genera en les dones, famílies i comunitats, i comprenem l'impacte que té en el desenrotllament d'una societat equitativa i lliure de qualsevol forma d'abús.

La commemoració d'este dia és crucial per a fer visible les diverses formes de violència que afecten dones de totes les edats i contextos, i per a recordar-nos la urgència de construir una societat que no sols rebutge la violència de gènere, sinó que treballe activament en la seua prevenció i en el suport integral a aquelles que la patixen.

La violència de gènere, en qualsevol de les seues formes, vulnera la integritat i la salut mental de les víctimes, i afecta a la nostra societat. Per això, des de la Psicologia, com a ciència i professió, aportem coneixements, programes d'intervenció i recursos que permeten previndre, identificar i atendre les persones, incidint també en la societat en el seu conjunt.

A través de l'educació, la formació i la sensibilització, hem d'incidir en la difusió de coneixements i en la creació de consciència sobre la violència de gènere. Esta tasca requereix una visió integral i coordinada amb la societat i les seues institucions, advocant per polítiques i programes que protegisquen les dones i eduquen a les generacions presents i futures.

En este context de treball constant, hui volem emfatitzar un dels desafiaments contemporanis de la violència de gènere que afecta particularment la joventut: la creixent exposició i consum de pornografia des d'edats molt primerenques i el seu impacte en el desenrotllament d'actituds i conductes violentes cap a les dones. Conscients que esta problemàtica s’insereix en un context de canvis tecnològics i socials profunds, considerem que és urgent respondre des de la nostra disciplina i des de la col·laboració interinstitucional per a mitigar les conseqüències d'estes dinàmiques.

L'accés primerenc i sense filtre a contingut pornogràfic en línia pot modelar les percepcions i expectatives dels i les joves sobre les relacions afectives i sexuals, el consentiment i el respecte, exposant-los a representacions cosificadores que poden normalitzar pràctiques abusives i violentes. Com a psicòlegs i psicòlogues, reconeixem que estes experiències de consum impacten en el desenrotllament d'una sexualitat saludable, generant possibles distorsions que afecten el benestar emocional, social i psicològic dels i les joves.

En este sentit, proposem una acció conjunta que articule educació en sexualitat que mostre respecte, comunicació i consentiment, models sans de relació, espais de diàleg entre joves i famílies i programes de prevenció i suport psicològic especialitzats. A més, encoratgem a les autoritats a invertir en investigació i polítiques públiques que aborden estos desafiaments, comprenent i responent a la realitat dels i les joves. Només així podrem avançar cap a una societat lliure de violència i compromesa amb el respecte i la igualtat.



Noticias relacionadas

  • 27/04/2026
Destaquem la prevenció dels riscos psicosocials i la salut mental com a eix estratègic en els entorns laborals

En el Dia Mundial de la Seguretat i la Salut en el Treball (28 d’abril) posem en valor paper essencial dels professionals de la Psicologia experts en aquesta àrea.
Leer

  • 20/04/2026
Jornadas PRL CEV: 'Retorno al trabajo: buenas prácticas'

Esta actividad presencial se realizará el martes 28 de abril con motivo del Día Mundial de la Seguridad y Salud en el Trabajo. Nuestra vocal y psicóloga del trabajo, Pilar del Pueblo, participará en el evento dando a conocer el punto de vista psicológico de este asunto. Actividad gratuita previa reserva de plaza.
Leer

  • 17/04/2026
Convocatoria de los Premios a Tesis Doctorales sobre Violencia contra la Mujer para el año 2026

El plazo de solicitudes es desde el 8 de abril al 6 de mayo de 2026, ambos inclusive.
Leer

  • 07/04/2026
La base científica es la forma más sólida para hacer frente al intrusismo profesional en Psicología

Este año la OMS ha elegido el lema ‘Juntos por la salud. Apoyemos la ciencia' en el Día Mundial de la Salud (7 de abril).
Leer

  • 06/04/2026
La Psicología del Deporte y de la actividad física: clave para el bienestar, los valores y la paz

En el Día Internacional del Deporte para el Desarrollo y la Paz (6 de abril), resaltamos el papel fundamental de los y las psicólogas especialistas en este área para conseguir un desarrollo personal y social así como entender y potenciar la relación entre cuerpo y mente.
Leer

  • 02/04/2026
Dia Mundial de Conscienciació sobre l'Autisme: és necessari un diagnòst precoç i un enfocament integral coordinat

Us facilitem l'actualització de la Guia de Pràctica Clínica (GPC) per a l'Atenció del Trastorn de l'Espectre Autista en la Infància en Atenció Primària.
Leer