El COPCV dona suport a la Psicologia en Atenció Primària acudint a una jornada de la UV i Fundació ADEIT centrada en aquest tema

Paula Muiños, vocal del Col·legi, participa en la inauguració subratllant la necessitat de la Psicologia en AP per ser un entorn privilegiat per a la promoció, prevenció i intervenció precoç del benestar psicològic.

Imagen de la noticia

 

La Facultat de Psicologia i Logopèdia de la Universitat de València i ADEIT han organitzat i acollit una jornada de dos dies centrada en la Psicologia d’Atenció Primària. En la taula d’inauguració van estar Roger Muñoz, organitzador de la jornada, doctor i Professor Titular de Personalitat, Avaluació i Tractament Psicològics de la UV; Paula Muiños, vocal del COPCV, i Mª Vicenta Mestre, catedràtica de Psicologia Bàsica i ex-rectora de la UV.

Muiños aprofità l’ocasió per a traslladat l’agraïment de la corporació col·legial i el suport a la iniciativa acadèmica i professional, destacant el seu enfocament ja que és un tema que el Col·legi du anys reclamant i ressaltant: la importància i els beneficis de la incorporació del psicòleg/a als centres d’Atenció Primària, uns beneficis que repercutirien al cos mèdic, als pacients i al sistema en general.  

“La salut mental s’ha convertit en una prioritat en la nostra societat i l’Atenció Primària representa un entorn privilegiat per a la promoció del benestar psicològic, la detecció i la intervenció primerenca”, afirmà la vocal del COPCV. Per tot açò, va posar en valor la necessitat de reforçar la presència de professionals de la Psicologia en aquest àmbit assistencial: “és imprescindible continuar impulsant amb més força la incorporació i consolidació de psicòlegs i psicòlogues sanitàries en aquest àmbit, oferint una atenció basada en l’evidència, coordinada, accessible i centrada en les necessitats de les persones”. Així mateix, va remarcar el paper d’iniciatives de recerca com l’estudi PSICAP-CV i el suport de Psicofundación, el Consell General de la Psicología de Espanya i el propi COPCV ja que és un projecte fonamental que permet apropar-se científicament a la realitat, posar números i demostrar el valor de la Psicologia i les seues intervencions en AP. D’aquest estudi destaquen els bons resultats els quals “posen de manifest l’eficàcia d’aquest abordatge per a millorar la salut mental de la població i avançar cap a un sistema sanitari més eficient i sostenible”.

Programa científic en dues seus i mirada internacional

El programa, articulat en dos dies, va incloure un debat  sobre la incorporació del psicòleg en AP on han participar Roger Muñoz; la cap de Psiquiatria de l’Hospital de Manises, María López Cerveró; Óscar Pino, coordinador del CAS de l’Hospitalet de Llobregat (Barcelona) i de la Universitat de Barcelona; i la metgessa de Família i Dra. en Psicologia, Paloma Ruiz. “Tots els coincidim que la inclusió del professional de la Psicologia en atenció primària és una ferramenta meravellosa per a atendre l’ansietat i la depressió”, ha manifestat Muñoz. La jornada es va completar amb diverses ponències sobre salut mental en l’adolescència per part d’Elisabeth Malona, professora laboral Permanent de la UV ‘La salut Mental en l’adolescència; Paula Samper, catedràtica predoctoral de la FPU ‘El rol de l’entorn familiar en la Salut mental durant l’adolescència’; Alfredo Zarco, investigador predoctoral FPU de la UV  ‘La relació entre la Salut mental i l’ús de les xarxes socials en l’adolescència’; i Ariadna Salvador, investigadora predoctoral de la UV ‘Tractament de l’ansietat i la depressió en l’adolescència: el protocol PsicAD en AP’.

El doctor Muñoz, va tancar el primer dia de la Jornada abordat l’impacte econòmic de la salut mental, reflexionant al voltant dels conceptes d’inversió i despesa.

El segon dia, desenvolupat a ADEIT, es va obrir amb la presència de Laura García Gómez, de la Fundació ADEIT. Aquesta jornada es va  centrar en la recerca més puntera en Psicologia d’Atenció Primària, amb tres taules sobre processos de regulació emocional per a ansietat i depressió; la presentació de treballs i dades recents a càrrec d’estudiants predoctorals del grup de Muñoz que estudien el Psic-AP en la comunitat; i les aportacions d’investigadores com Elisa Aguirre Sánchez; i els investigadors britànics Henry Delamain, Joshua Buchman i Rob Sanders sobre els últims avanços en teràpies cognitivo-conductuals en AP

Aquesta col·laboració s’emmarca dins les comunicacions amb la University College London i el professor David Clark, amb la participació del grup valencià en un simposi internacional per a compartir iniciatives sobre Psicologia en Atenció Primària en diversos països.



Noticias relacionadas

  • 25/09/2026
IV Jornada de psicología Educativa: 'Acompañar para crecer'

Colegiados/as, estudiantes de Psicollogía y profesionales de la temática, podréis compartir conocimientos y experiencia relativa al desarrollo emocional, la inclusión y la salud mental en la infancia y la adolescencia. Este encuentro profesional, se realizará el 29 de octubre en Castellón. Actividad gratuita previa reserva de plaza.
Leer

  • 22/09/2026
XVII Jornadas nacionales de psicología contra la violencia de género

Organizadas por el Colegio Oficial de Psicología de Castilla y León y el COP, tendrá lugar en Valladolid los días 19, 20 y 21 de noviembre.
Leer

  • 21/09/2026
Día Mundial del Alzheimer: comunicación, ética y envejecimiento activo para mejorar la calidad de vida y sentirse bien

Estos temas se han abordado en la mesa redonda sobre demencia tipo Alzheimer' organizada por el COPCV y el Grupo de Trabajo de Envejecimiento del COPCV-Alicante, realizada el 17 de septiembre en Alicante.
Leer

  • 16/09/2026
Formació de postgrau: Expert Universitari en acompanyament psicosocial i comunitari en adolescència i joventut

La Càtedra de Joventut Universitat de València ha creat aquesta formació especialitzada que s'impartirà de gener a març de 2027 de manera semipresencial. La inscripció està oberta fins al 30 de novembre de 2026.
Leer

  • 14/09/2026
III Jornada Salud Mental en Contextos Educativos: 'Contribución de la Psicología al bienestar psicológico y al rendimiento académico'

Se celebrará el próximo viernes 2 de octubre en formato online y presencial (Madrid). La jornada es gratuita previa reserva de plaza.
Leer