El COPCV participa en la Comissió especial d'estudi de l’assetjament escolar de les Corts Valencianes

Óscar Cortijo, vicedegà i expert en la matèria, ha explicat les fases, els mecanismes i les conseqüències del bullying, així com les ferramentes per a previndre'l i actuar.

El 6 d’octubre, la Comissió especial d'estudi de l’assetjament escolar, integrada per representants polítics de totes les forces polítiques, va dedicar la jornada a escoltar a professionals i associacions relacionades amb esta problemàtica amb l’objectiu de fer un anàlisi de la situació i posar en marxa polítiques, mesures i protocols per previndre i actuar davant esta situació que afecta a tots els àmbits de la vida.

Entre els compareixents, va estar el nostre vicedegà, Óscar Cortijo. Per contextualitzar, Cortijo va afirmar que “l’assetjament escolar és un procés amb diverses fases, que te una intencionalitat de provocar malestar o aconseguir una finalitat, i que hi ha una relació asimètrica entre la víctima i els assetjadors. El bullying a més, atempta contra els drets fonamental i la dignitat de la infància”.

Va donar molta importància al fet de mesurar per detectar i poder previndre situacions d’assetjament en fase avançada. I és que tant ell, com el psicòleg Iñaki Piñuel, qui participà en esta comissió moments abans, varen explicar que el bullying te quatre fases:

Fase 1 i 2: Es produeixen incidents puntuals que comencen a repetir-se i reforcen  la conducta d’aquells que assetgen. És ací on l’autoestima de la víctima comença a vore’s  afectada negativament. Els dos experts coincideixen en assenyalar que en este moment, es pot intervindre de manera preventiva. “Es pot invertir la situació, evitant que el xiquet o xiqueta es convertisca en víctima i per altra banda, es pot contindre la conducta dels assetjadors”, va dir Piñuel.

En les fases 3 i 4, “ja ens trobem a un xiquet o xiqueta amb un quadre d’estrès posttraumàtic que l’única cosa que volé s eixir d’eixa situació. En este punt, ja està afectat psicològicament i necessita de tractament. Són les situacions que eixen a la llum ja que els pares demanen el canvi del centre ja que tot el grup d’iguals està contaminat i participa en este procés”, ha continuat.

Tornant a la intervenció del vicedegà, és imprescindible fer menció d’alguna de les dades que ha aportat i es que, el 90% és violència psicològica enfront del 10% que és física. Estes xifres i la freqüència o repeticions de les conductes hostils, són importants a l’hora de tractar el problema perquè són les que “generen indefensió apresa i va destruint la resistència de xiquets i xiquetes”.

Durant la compareixença, Cortijo ha parlat sobre els comportaments violents (intimidació, ridicularitzar, buit social, agressió física,etc.);  les seues conseqüències (estrés, somatitzacions, canvis d eprsonalitat, baix rendiment escolar, etc.);  i les errades a l’hora d’intervindre (mancança de protocols preventius front els reactius, banalització, ocultació de casos per part dels centres per evitar l’estigmatització, etc.).

El psicòleg ha vullgut finalitzar amb una mirada esperançadora afirmant que existeixen programes d’intervenció preventiva i protocols basats en el bon tracte, que funcionen; que s’han de prendre medicions sobre l’estat de cadascuna de les aules perquè “allò que no es mesura, no existeix”.  

Per vore la Comissió feu clic ací



Noticias relacionadas

  • 10/03/2025
El COPCV es suma a l'enhorabona pels 40 anys del Consell Escolar Autonòmic

Estem mantenint reunions amb aquest òrgan de participació amb l'objectiu de que compten amb els psicòlegs educatius per tal de promoure accions preventives en matèria de salut mental dins els centres educatius.
Leer

  • 04/03/2025
Curs 418 'Les tertulies dialògiques com a eina de dinamització socioeducativa'

Organizat per la Diputació de València dins del seu Pla General de Formació Local. Dirigit als professionals dels àmbit socioeductiu de l’administració local.
Leer

  • 27/02/2025
Cómo abordar el bienestar psicológico y la resiliencia desde el contexto educativo

¿En qué situación se encuentra la salud mental de niños/as y adolescentes?¿Qué factores favorecen una buena salud mental en la infancia y la adolescencia?¿Cómo potenciar los factores asociados a una mayor resiliencia?
Leer

  • 20/02/2025
VÍDEO: II Jornada Salud Mental en Contextos Educativos

El evento, que tuvo lugar el pasado 14 de febrero, contó con la intervención de ponentes expertos en el ámbito de la psicología educativa, y con el objetivo común de mejorar la salud mental en los contextos educativos.
Leer

  • 17/02/2025
"El psicólogo tiene que estar presente en el sistema educativo"

La II Jornada de Salud Mental en Contextos Educativos ha presentado los problemas que afectan a alumnos y docentes.
Leer

  • 14/02/2025
El COPCV propone a la Conselleria de Educación el reconocimiento de la Psicología Educativa integrada en la orientación educativa actual

Desde el COPCV se ha apostado por una de las líneas estratégicas defendidas por la División de Psicología Educativa: la consideración de una Orientación Educativa Especializada a cargo de los/as profesionales de la Psicología.
Leer