Com explicar els xiquets, xiquetes i joves, les conseqüències d'una guerra?

Andrea Ollero, psicòloga educativa i vocal del COPCV, assenyala la importància d'adaptar les explicacions i de realitzar una escolta activa.

La invasió de Rússia a Ucraïna i les seues conseqüències, ocupa portades, pàgines i minuts en tots els mitjans de comunicació. També es cola en les converses de grans i menuts. Preguntem a Andrea Ollero, Manolo Peretó, psicòlegs educatius i vocals del COPCV, sobre com tractar este assumpte amb els xiquets, xiquetes i joves.

El primer que assenyala és que no s’ha d’evitar/ocultar el tema però que és fonamental adaptar el missatge a les necessitats i característiques del menut fixant-se en la seua edat, el grau de preocupació que mostra i les seus inquietuds. També cal tindre en compte, comenta Peretó, que en les escoles valencianes, hi ha alumnat de Rússia i d'Ucraïna, i que esta situació, assenyalen els experts, "no ha de ser font de confrontació, ni es pot culpabilitzar a tot un poble per les decisions que prenguin els seus dirigents".

La psicòloga reconeix que estem en una societat on, a sovint, tenim un excés d’estímuls. Així doncs, s’ha de procurar que no estiguen molt de temps rebent informació i imatges, que en moltes ocasions, “no seran capaços de digerir”. I és ací, que com a adults, ja siguen professors, professores, pares o mares, “tenim la responsabilitat de protegir-los” i “sempre, sempre – emfatitza – d’escoltar-los”.

Les persones grans, afirma Ollero, hem de ser conscients de que no tenim respostes per a tot, però sí que podem transmetre’ls seguretat i tranquil·litat. A més, esta, és una oportunitat per treballar amb ells valors com la solidaritat, la empatia, per reflexionar, per treballar la gestió d’emocions, la resolució de conflictes, la importància de l’escolta als altres així com per a mostrar-los camins a través dels quals, podem ajudar a altres persones.

La Divisió de Psicologia Educativa i Infantil de la Societat Britànica de Psicologia ha publicat pautes per ajudar als xiquets i les xiquetes que poden sentir ansietat davant la situació actual:

Cal explicar els conceptes bàsics i no evitar la conversa: escoltar les seues preocupacions i donar respostes honestes a les seues preguntes sobre el que està succeint. Tracte d'oferir detalls en un nivell apropiat per a la seua edat..

Han de sentir-se segurs: és important ajudar els xiquets a comprendre el nivell d'amenaça per a ells i els seus amics i familiars. S’ha d’explicar que això està succeint a Ucraïna, un país diferent i, si és necessari, mostrar-lo usant un globus terraqüi o un mapa.

Els adults han de controlar els seus propis sentiments d'estrés i angoixa, ja que els seus fills/as seran sensibles a les seues reaccions.

Explique'ls als seus fills/as que poden passar coses dolentes en el món, però que sempre podem ajudar d'alguna manera: planifiquen junts com podrien bregar amb aquesta situació a través de la recaptació d'aliments, fons o altres accions per a fer costat a la comunitat ucraïnesa.

Evitar l'exposició a un flux constant de notícies: tinga en compte que, si té la ràdio o la televisió encesa tot el dia, els xiquets “absorbiran” les notícies sense que ens adonem. Tracte de “descansar” de les notícies, per exemple, si està recollint als seus fills de l'escola, apague la ràdio per a brindar un descans de l'exposició constant a noves notícies preocupants.

És un bon moment per observar d'on obtenen les seues notícies: tenint en compte que les notícies falses són un problema, particularment en els llocs de xarxes socials, és essencial tindre en compte a quines notícies estan accedint els seus fills i on les troben. Assegure's que entenguen que no tot el que veuen en les xarxes socials és cert i que coneguen a quines fonts de confiança de notícies poden accedir.

Si està preocupat pel seu fill, busque assessorament i suport: el personal del seu centre educatiu i els psicòlegs educatius poden oferir-li assessorament i suport específics si sent que el seu fill o filla s'està tornant massa ansiós/a i angoixat/a. Pot ser d'ajuda brindar suport i tranquil·litat i desviar els seus pensaments fomentant la seua participació en activitats d'oci.

Galería de fotos



Noticias relacionadas

  • 30/01/2026
En els centres educatius, els psicòlegs i psicòlogues educatives exerceixen un paper clau per a educar en la pau, la convivència i la salut emocional

La seua labor com a experts, és fonamental en el disseny, desenvolupament i avaluació de plans de convivència, programes d'educació emocional i accions de prevenció de conflictes a més de la detecció precoç de dificultats emocionals, conductuals o relacionals. Dia Escolar de la Pau i la No Violència.
Leer

  • 27/01/2026
Un informe propone incorporar psicólogos educativos en los centros escolares para reforzar la prevención en salud mental

El informe culmina un proyecto de investigación desarrollado entre 2022 y 2025 y financiado por la Generalitat Valenciana, en el que han participado más de 10.800 escolares de entre 8 y 18 años de toda España.
Leer

  • 01/12/2025
Pautas para detectar y abordar las dificultades de aprendizaje desde el aula

El Child Mind Institute insiste en que la respuesta emocional del entorno es determinante. Un niño con dificultades de aprendizaje necesita sentir que cuenta con apoyo y comprensión, tanto en la escuela como en casa.
Leer

  • 20/10/2025
La intervención psicológica en emergencias climáticas y en casos de desaparición

Nuevo boletín del Área de Intervención Psicológica en Emergencias y Catástrofes del COP
Leer

  • 15/10/2025
Webinar: ¿Cómo nos encontramos/sentimos? Situación actual postdana: análisis, experiencias y lecciones aprendidas.

Será el 16 de octubre de 9:30h a 11:00h, desde la Plataforma del COPCV. Forma parte del ciclo de conferencias 'Recuperación y promoción del bienestar psicológico en empresas y autónomos tras un año de la dana', creado por el COPCV y Rotary Club de Valencia. Actividad gratuita previa reserva de plaza.
Leer

  • 14/10/2025
Guía Ciudadana de Recomendaciones ante Catástrofes Naturales (Actualizada)

Anexa al Plan Director de Análisis, Anticipación y Reacción ante Catástrofes Naturales, impulsado por esta Vicepresidencia Segunda y Conselleria para la Recuperación Económica y Social de la Comunitat Valenciana.
Leer