VÍDEOS- XIV Jornades Socioeducatives de Sueca 'Participació en Educació'

Dins aquesta trobada professional, el sociòleg, Ramón Flecha, ha impartit la conferència sobre 'Societat dialògica' i s'ha desenvolupat la taula redona 'participació en educació' en la qual ha intervingut diversos professionals entre les quals es troba la nostra vicedegana i psicòloga educativa, Andrea Ollero.

Les XIV Jornades Socieducatives de Sueca, organitzades per l'Ajuntament, a través de la Regidoria d'Educació i el Gabinet Psicopedagògic Municipal, es celebraren els dies 23 de març i 20 d’abril en el Centre Municipal Bernat i Baldoví. El Col·legi Oficial de Psicologia, està present en aquest acte com a entitat col·laboradora. A més, la nostra vicedegana, Andrea Ollero, és psicòloga educativa i ha participat activament en la jornada realitzada el 20 d’abril.

Aquesta edició s’ha centrat en la “participació en l'educació”. A l’acte han assistit l'alcalde, Dimas Vázquez, i el regidor d'Educació, Joan Carles Vázquez, al costat de la directora general d'Inclusió Educativa de la Conselleria d'Educació, Cultura i Esport, Raquel Andrés.

El coordinador del Gabinet Psicopedagògic Municipal de Sueca, Carles Vendrell, ha iniciat la primera jornada agraint l’assistència del públic al temps que destacava que l’objectiu d’aquesta trobada professional persegueix l’objectiu de “millorar com a professionals i com a persones”. Per començar, Vendrell ha fet referència a una entrevista que li feren l’any 2020 on ja feia menció d’unes paraules de la catedràtica d’ètica de la Universitat de València, Adela Cortina: “superada la crisi sanitària i tenint en compte que la societat canviarà radicalment, per poder eixir endavant, es necessitarà tota la capacitat moral i capital ètic de cadascú. La solidaritat, l’empatia, la col·laboració i el sentiment de pertinença i participació, haurien de ser valors i actituds primordials”.

Cal transformar les dificultats en possibilitats

Una vegada inaugurada la jornada, Vendrell, ha donat pas a Ramón Flecha, catedràtic de sociologia de la Universitat de Barcelona, qui ha realitzat la conferència ‘Societat dialògica’. D’ell ha dit que “el seu desenvolupament professional com a investigador a nivell europeu, li dona la valia adequada” per aportar i difondre els coneixement que te sobre aquest tema. A més, és el científic número u en el rànquing internacional en l’impacte social i e n violència de gènere.

Flecha ha iniciat la seua intervenció afirmant que “els resultats de millora de la societat en tots els àmbits, és una multiplicació (i no una suma) d’esforç, participació, motivació i d’evidències científiques de impacte social. I en educació, estem veient com els i les professionals en molts centres educatius s’esforcen però, sense evidència científica d’impacte social i aquesta, és l’única causa de l’abandonament escolar prematur, de l’extensió del bullying, de resultats acadèmics en espanya per baix dels internacional....” Per tant, el que es necessita és un diàleg entre tota la societat. Una societat, que tant l’associació Mundial de Sociologia com altres societats científiques afirmen, és dialògica.

Aquest diàleg inclou el coneixement de tota la població, en tots els àmbits. En el plànol científic, ha dit el sociòleg, “esteu vivint la major revolució científica de la història de la humanitat i la més ràpida”. En part, perquè “la reacció humana front la pandèmia ha donat un pas endavant extraordinari respecte a la preocupació per la ciència”.

Podeu vore el primer dia de les Jornades Socioeducatives de Sueca (23 de març).

El segon dia de els jornades, s’ha realitzat la taula redona ‘Participació en educació’. Per a contextualitzar, ha fet referència a conceptes com autodefinició, compartir, identitat i interacció. “Sense la participació de totes les parts implicades, no té sentit parlar d’educació”, ha dit, per a després afegir que “els i les professionals no entenem com aquesta consideració s’oblida en plantejaments educatius i lleis orgàniques”.

Mª Elena Ortiz, mestra i actual inspectora d'Educació Xarxa 2030, ha moderat la taula que estava integrada per: José T. Blasco, president d'honor de l'Associació d'Inspectors Educatius del País Valencià (ADIDE-PV); Vicente Máñez, president de la Federació de Directors/res d'Educació Infantil i Primària (FEDEIP; Lucía Moreno, presidenta de l'Associació d'Inspectors Educatius del País Valencià (ADIDE-PV); Esther Roca, professora a la Universitat de València; i la nostra vicedegana, doctorada en Associacionisme i Participació, Andrea Ollero.

La moderadora ha anat plantejant qüestions a cadascuna de les persones de la taula. A Ollero, concretament, li ha formulat la següent pregunta: Com podem educar e la participació i en la intervenció comunitària?

La vicedegana ha començat dient que “la participació és una actitud”, que ella sempre ha pres part de grups i això, li va servir per determinar el tema de la seua tesi. Sobre una mostra de més de 800 joves d’instituts públics, de tercer de l’ESO fins batxiller i de cicles formatius, partia de la hipòtesi era si pertànyer a grups associatius (per exemple, bandes de música, esportius...) des de la infància i l’adolescència, seria un factor de protecció front a conductes de risc per als adolescents concretament, en conductes addictives i violència juvenil. El resultat va ser que hi havia evidències científiques entre la relació de conductes d’associacionisme i participació com a factor prevenció especialment en la conducta violenta.

La participació és un procés en el qual els xiquets i joves, tenen poder de decisió en aspectes que els afecten i tenen poder de decisió i ací, està la clau”, ha assegurat Ollero. La participació és potent quan l’alumnat veu que allò que han opinat o proposat es fa efectiu i s’ha arribat a aquest acord de manera reflexiva i conjunta.

Podeu vore el segon dia de les Jornades Socioeducatives de Sueca (20 d’abril):



Noticias relacionadas

  • 30/01/2026
En els centres educatius, els psicòlegs i psicòlogues educatives exerceixen un paper clau per a educar en la pau, la convivència i la salut emocional

La seua labor com a experts, és fonamental en el disseny, desenvolupament i avaluació de plans de convivència, programes d'educació emocional i accions de prevenció de conflictes a més de la detecció precoç de dificultats emocionals, conductuals o relacionals. Dia Escolar de la Pau i la No Violència.
Leer

  • 28/01/2026
Concurs per a seleccionar el cartell de la 32ª Jornada professional COPCV

Els treballs han de ser originals i inèdits, s'enviaran a través de la seu electrònica fins el 1 de febrer de 2026 a les 23h:59m.
Leer

  • 28/01/2026
32ª Jornada Professional del COPCV: ‘Problemas de la sociedad actual y futura: pobreza y soledad no deseada’

Donem a conèixer el programa d'aquesta cita la qual es celebrarà el proper 28 de febrer en Castelló. Activitat presencial gratuïta prèvia reserva de plaça.
Leer

  • 27/01/2026
Un informe propone incorporar psicólogos educativos en los centros escolares para reforzar la prevención en salud mental

El informe culmina un proyecto de investigación desarrollado entre 2022 y 2025 y financiado por la Generalitat Valenciana, en el que han participado más de 10.800 escolares de entre 8 y 18 años de toda España.
Leer

  • 26/01/2026
II Congreso Internacional de Psicología, innovación tecnológica (IA) y emprendimiento.

Tendrá lugar el 9, 10 y 11 de julio 2026 en el Campus de Madrid de la Universidad de Navarra.
Leer