Psicooncologia, un suport fonamental per a les persones que enfronten la malaltia i per al seu entorn

Día Mundial Contra el Càncer (4 de febrer). Participem en l'acte simbòlic que l'Associació Espanyola Contra el Càncer de Castelló ha preparat en la capital de la Plana.

Hui, 4 de febrer, és el Dia Mundial Contra el Càncer. La Unió Internacional contra el Càncer (UICC) promou aquesta commemoració. Per al període 2025-2027 el lema és ‘Units per l'única cosa’ (#UnitedbyUnique) per recordar que totes les persones amb càncer comparteixen el diagnòstic, però la seua història és única. A més, aquesta data serveix a diferents organismes relacionats per a desenvolupar campanyes destinades a donar a conèixer les necessitats dels pacients. Un exemple és  Más Datos Cáncer, de L’Associació Espanyola Contra el Cáncer i la Fundación, centrada, segons informen en el seu web de “recopilar indicadors relacionats amb l'atenció sanitària en un model de dades que permeta analitzar l'atenció oncològica en les diferents comunitats autònomes per tal d’identificar punts de millora i mancança d'informació”.

El diagnòstic de càncer i tot el procés de tractament representa una experiència vital que afecta el cos, la ment, les emocions i les relacions socials. La psicooncologia, com a disciplina especialitzada dins de la psicologia clínica i de la salut, aborda precisament esta dimensió emocional i relacional del càncer, oferint un suport fonamental tant per a les persones que pateixen la malaltia com per al seu entorn més proper.

Els i  les psicooncòlogues consultades, afirmen que el diagnòstic oncològic és un moment crític que pot desencadenar una àmplia gamma de reaccions emocionals: incredulitat, por, ansietat davant la incertesa, tristesa profunda, sensació de pèrdua de control, etc. Totes elles, adaptatives donat que la notícia necessita ser processada. La intervenció psicològica ajuda a transitar per aquestes emocions afavorint l'adaptació al canvi que es  produeix en totes les àrees de la vida de la persona, tant emocional com físicament. 

El càncer no sols afecta a la persona diagnosticada sinó a les persones més properes. En aquest cas, els psicooncòlegs també poden intervindre donant suport a la família o cuidador principals, promovent estratègies de comunicació i  autocora, per exemple. I com és lògic, poden acompanyament en processos de dol.

Des del Col·legi Oficial de Psicologia de la Comunitat Valenciana reafirmem el nostre compromís amb la integració de la psicooncologia en els servicis de salut pública i privada, promovent la intervenció primerenca i continuada per a totes les persones afectades pel càncer i les seues famílies. El nostre suport i reconeixement de l’especialitat, la treballem amb actes i activitats així com a els convenis de l’AECC de les províncies de la Comunitat.

Una mostra és la nostra presència en l’acte de l’AECC en Castelló. Mª Carmen Molés i Alba Sebastián, vicedegana 3ª i vocal del COPCV, respectivament, han participat en la lectura del manifest que cada any l’Associació  organitza per a “reafirmar el compromís amb les persones pacients, les seues famílies i la importància del treball conjunt enfront de la malaltia”.

S.Esteller, gerent AECC Castelló; MªC. Molés; vicedegana 3ª del COPCV; A. Sebastián, vocal del COPCV i M.Barreira, presidenta AECC Castelló (d'esq. a drta.).



Noticias relacionadas

  • 15/05/2026
Inma Castell, paciente oncológica: 'Mi mayor preocupación era cómo iba a vivir mi hijo la enfermedad, y eso fue precisamente lo que me llevó a pedir ayuda psicológica'

Castell es autora del libro 'El maratón de mi vida' en el que explica su experiencia con la enfermedad y la importancia del acompañamiento psicológico especializado.
Leer

  • 13/05/2026
Primer número de 2026 de la revista de Psicooncología

Esta revista semestral publica trabajos teóricos, experimentales y clínicos relacionados con aspectos psicológicos, sociales y éticos relativos a los pacientes con cáncer y en cuidados paliativos de todas las disciplinas implicadas en su atención.
Leer

  • 12/05/2026
Grupo de Trabajo de Supervisión de Casos Clínicos del COPCV

Tendrá lugar el 24 de mayo a las 10:00h. Plataforma Online del COPCV
Leer

  • 04/05/2026
Conferencia: 'Hablemos de vapers'

El COPCV y la AECC organizan esta actividad presencial y gratuita dirigida a profesionales que trabajan en el ámbito educativo. Se realizará el 21 de mayo en la sede del COPCV de la c/Alberique.
Leer

  • 27/04/2026
Jornada 'Escuela, pantallas y Salud mental': expertos abordan el concepto de “salud digital” y alertan de una generación marcada por el uso intensivo de pantallas

Disponéis del vídeo completo de este encuentro organizado por el COPCV y la Sociedad Española de Psicología Clínica Infanto-Juvenil (SEPCIJ).
Leer

  • 22/04/2026
Más de 400 especialistas se reúnen en Castellón en el XIX Congreso Nacional de Psicología del Deporte

Enrique Cantón, coordinador de la División PACFD, ha impartido la conferencia inaugural en la que ha hecho un recorrido por los logros conseguidos en esta área así como los retos futuros.
Leer