Publiquem, junt amb l'Ajuntament de Castelló, la guia ‘Joves i salut psicològica en temps de covid’

El document ofereix claus per a afrontar les repercussions psicològiques negatives del confinament i la pandèmia.

L'Ajuntament de Castelló, a través de la regidoria de Joventut, i el Col·legi Oficial de Psicologia de la Comunitat Valenciana (COPCV) hem elaborat la guia ‘Joves i salut psicològica en temps de covid’, un document que naix amb l'objectiu de ser una eina per a afrontar alguns dels processos psicològics i emocions que estan experimentant les persones joves després del confinament i durant la pandèmia. El regidor de Joventut, Jorge Ribes, i la psicòloga, Eva Ferrando, han presentat aquest dilluns, 27 de desembre, el document dirigit tant a joves com als i les professionals que treballen amb ells.


Ribes ha explicat que aquesta guia “és el resultat d'un projecte de col·laboració entre totes dues entitats i va nàixer de la necessitat d'atendre i cuidar la salut mental de les persones joves”. Ribes ha explicat que aquest treball recull els aspectes més rellevants de les jornades desenvolupades en els mesos d'octubre i novembre, i durant les quals es van dur a terme xarrades i tallers pràctics impartits per professionals de la Psicologia per a formar i informar tant als qui treballen en aquest sector de la població com a les persones joves.


En aquestes jornades es van abordar conceptes com el duel, la resiliència, la inclinació, la necessitat de relacionar-nos com a éssers socials que som, o l'esport com a espai en el qual fomentar valors, relacions entre iguals i autonomia personal, així com les addiccions en joves. Unes xarrades i tallers en les quals es va posar l'accent en la importància de reconéixer les emocions i saber gestionar-les tenint com a objectiu el benestar psicològic. “Quan ens referim a la joventut, cal tindre en compte que es troben en una etapa de desenvolupament complexa en la qual s'estan produint canvis en la seua identitat, en la seua sexualitat, en la seua autonomia i en els estudis; són especialment vulnerables i per això necessiten major atenció, contacte social i emocional, necessitats que s'han vist truncades a causa de la pandèmia”, ha comentat la psicòloga, Eva Ferrando, durant la presentació. Qui ha destacat que a través d'aquest document s'aborden qüestions com el duel, les emocions o les addiccions. “Quan parlem de duel no és només la pèrdua d'una persona, també és la pèrdua d'un aspecte que puga ser important com, per exemple, la pèrdua de les relacions socials”, ha indicat.


Davant les restriccions, tal com exposen diversos estudis realitzats, les persones joves i adolescents han sentit ansietat, símptomes depressius, estan decebuts amb el context, bloquejats emocionalment o irritats. “Aquest document busca donar les claus per a afrontar les repercussions psicològiques negatives derivades de la pandèmia i de situacions de confinament”, ha explicat la psicòloga vocal de la Junta de la COPCV, Mari Carmen Molés. La guia ha sigut confeccionada per professionals de la Psicologia experts en cadascun dels aspectes tractats (el duel, la resiliència, les emocions i les relacions, entre altres aspectes).


Per finalitzar, la regidoria de Joventut i el COPCV han manifestat la intenció de continuar treballant junts en benefici de la salut psicològica de les persones joves. “Esperem que aquesta siga la primera acció de moltes altres”, ha comentat Jorge Ribes, qui ha explicat que el consistori distribuirà aquesta Guia a instituts de la ciutat, a l'IVAJ i diferents entitats. El document, a més, estarà disponible en la web de l'Ajuntament.

Galería de fotos



Noticias relacionadas

  • 26/06/2026
Formació de postgrau: Expert Universitari en acompanyament psicosocial i comunitari en adolescència i joventut

La Càtedra de Joventut Universitat de València ha creat aquesta formació especialitzada que s'impartirà de gener a març de 2027 de manera semipresencial. La inscripció està oberta fins al 30 de novembre de 2026.
Leer

  • 25/06/2026
Ja està en marxa el primer servei de salut mental per a professionals de la comunicació

El conveni segnat amb la Unió de Periodistes Valencians comença a donar els seus fruits: a més del servei esmentat, es duran a terme accions d'educació psicosocial.
Leer

  • 18/06/2026
Diploma de Experto en Salud Mental Escolar

Esta formación pertenece al Grupo AITANA y al Centro de Investigación de la Infancia de la Universidad Miguel Hernández de Elche (UMH). El plazo de preinscripción finaliza el 30 de junio de 2026.
Leer

  • 18/06/2026
Ponencia online: 'Género y salud mental en la etapa perinatal'

Esta actividad gratuita, organizada por el Grupo de Trabajo de Psicología y Psicopatología Perinatal e Infantil del COPCV, se realizará el próximo lunes 22 de junio a las 19:30h. Es necesario inscribirse.
Leer

  • 10/06/2026
El COPCV colabora con el Ajuntament de Paiporta en su nuevo Espacio Comunitario de Bienestar y Calma para promover la salud emocional de la ciudadanía

Se desarrollará en sesiones semanales gratuitas que tendrán lugar todos los viernes, a partir del 12 de junio, en el Espacio CONVIU.
Leer

  • 09/06/2026
Guía - Informar sin estigmatizar

Impulsada por el Observatorio de Salud Mental de Feafes Salud Mental Extremadura, un documento que recoge un conjunto de recomendaciones dirigidas a los y las profesionales de los medios de comunicación y a todas aquellas personas que informan sobre salud mental.
Leer